Początki sieci autostrad w Niemczech

User Rating: / 22
KiepskiSuper 

O tym, jak ważne są autostrady, doskonale zdawał sobie sprawę Adolf Hitler. Już w miesiąc po dojściu do władzy w styczniu 1933 roku kanclerz podpisał prawo o ustanowieniu przedsiębiorstwa budowy autostrad Rzeszy. Nie chodziło już, jak w przypadku Włochów, o pojedyncze odcinki dróg, ale o całą ich sieć łączącą wszystkie główne miasta kraju. W ten sposób Hitler rozwiązał problem wysokiego bezrobocia odziedziczonego po Republice Weimarskiej. Niedługo po rozpoczęciu programu pracę przy budowie autostrad znalazło 100 tys. robotników.

Hitler dostosował infrastrukturę transportową kraju do nowej doktryny wojny błyskawicznej – dzięki autostradom wojska mogły szybko przemieszczać się z jednego końca Rzeszy na drugi, a razie potrzeby drogi szybkiego ruchu były przekształcane w lotniska polowe.

Autostrady stały się też narzędziem centralizacji systemu politycznego. Właśnie dlatego zbudowano gwiaździsty system z sercem w Berlinie. Zaciskający się wokół Rzeszy pierścień wojsk alianckich zmusił w 1943 roku Hitlera do przerwania budowy. Jednak po wojnie w zachodniej części Niemiec sieć wytyczona przez Führera była realizowana nadal. Do dziś z przeszło 12 tys. km poza USA i Chinami nie ma ona sobie równej na całym świecie.

Więcej – czytaj artykuł źródłowy:

Jędrzej Bielecki „Odnowione polskie drogi” w: Dziennik nr142 z 2010 roku.

 
Nasz Newsletter

*

(*) Pola obowiązkowe

Rozmiar czcionki