Most w Ścinawie

User Rating: / 3
KiepskiSuper 

Powiększa się grono sympatyków portalu historia-news.pl. Jeden z nich, pan Rafał Kostrzewa, nadesłał nam zdjęcia niezwykle interesującego mostu w Ścinawie. Fotografie pozwolił nam opublikować, co też z wielką przyjemnością czynimy.

Oprócz fotografii, w artykule znajdziecie także sporo ciekawostek na temat historii samego mostu.

Przeprawa mostowa w Ścinawie istnieje już co najmniej od połowy lat pięćdziesiątych XIX wieku. Przed drugą połową XIX w. komunikację przez Odrę zapewniał most drewniany o konstrukcji wieszarowej z jednym przęsłem zwodzonym zapewniającym żeglugę na Odrze.

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku na zły stan techniczny drewnianego mostu i niewystarczające dla żeglugi parametry przęsła zwodzonego podjęto decyzję o budowie nowego obiektu. Projekt nowej konstrukcji opracowali dwaj wrocławscy inżynierowie Keller i Schnapp. Nowy obiekt wybudowano w pobliżu nowego mostu w latach 1900-1903. Nawiązuje on do architektury mostów dziewiętnastowiecznych, gdyż zastosowano w nim w strefach przyczółków murowane z cegły masywne strażnice, podobne do stosowanych w mostach na dolnej Wiśle.

W 1945 r. zostało strącone przęsło zawieszone głównego mostu, które podniesiono pod koniec lat czterdziestych. W latach 1975-1976 dokonano wymiany pomostu drewnianego na żelbetowy z płyt prefabrykowanych. Wzmocniono również część mostu nad terenem zalewowym przez dodanie trzeciego dźwigara. Dodatkowy dźwigar podparto na istniejących filarach i umieszczonych w środku rozpiętości przęseł wahaczach żelbetowych. W 1994 r. wykonano wzmocnienie filara nurtowego nr 7.

Most nad Odrą w Ścinawie usytuowany jest w ciągu drogi krajowej nr 337 Wołów-Ścinawa około 60 km w dół rzeki od Wrocławia. Jest to obiekt stalowy kratownicowy złożony z dwóch oddzielnych konstrukcji:

  • mostu głównego (nad korytem Odry) o konstrukcji nośnej w postaci trójprzęsłowej, kratownicowej belki Gerbera i pośrednim usytuowaniu pomostu.
  • mostu nad terenem zalewowym o górnym usytuowaniu pomostu złożonym z 5 przęseł kratownicowych o rozpiętości wynoszącej po 30 m.

W przyziemnej części budynku (widocznego na zdjęciu nr 2) znajduje się schron, zresztą sam budynek ma za zadanie właśnie zamaskowanie schronu. Poza skradzionymi kablami i śladami palnika i rdzy na płycie pancernej zachował się w bardzo dobrym stanie.
fot. Rafał Kostrzewa

źródło: mostypolskie.pl

historia, news, portal

 
Nasz Newsletter

*

(*) Pola obowiązkowe

Rozmiar czcionki