Zaskakująca teoria na temat początków życia

Życie może mieć swój początek w głębi lądu, wewnątrz wulkanicznych stawów kondensacyjnych, a nie w oceanach.
mata bakteryjna w Dolinie Gejzerów na Kamczatce

Współczesne życie jest bardziej kompatybilne chemicznie z warunkami na polach geotermalnych takich jak Park Narodowy Yellowstone niż w oceanach, jak pokazują najnowsze badania. Odkrycie podważa powszechnie akceptowaną teorię, że ​​współczesne życie zaczęło się w środowisku morskim.

Badanie prowadzone przez biofizyka Armena Mulkidjaniana z Uniwersytetu w Osnabrück w Niemczech sugeruje, że życie ewoluowało wewnątrz chłodzonych stawów śródlądowych formowanych w wyniku skraplania aktywności wulkanicznej w głębi Ziemi. Dopiero później życie rozprzestrzeniło się w oceanach.

Podstawowe pytanie brzmi, czy obserwowany wysoki stosunek potasu do sodu odzwierciedla historyczne środowisko, z którego pochodzi życie, czy raczej odzwierciedla pewną podstawową konieczność chemiczną, np. lepsze funkcjonowanie niektórych składników komórkowych, takich jak RNA czy enzymów białka w środowisku wysoko potasowym.

- powiedział Jack Szostak z Harvard Medical School w nawiązaniu do zagadki, jaką naukowcy stawiali sobie od lat próbując wyjaśnić przyczynę takiego stosunku potasu do sodu w żywych organizmach.

Nowe badanie dostarcza wyjaśnienia dla tego niedopasowania. Naukowcy twierdzą, że skład jonów nieorganicznych we wszystkich nowoczesnych komórkach odpowiada chemii geotermalnej skroplonej pary wodnej, a nie oceanu.

Zdaniem naukowców, jeśli ta para wodna skropliłaby się w stawach wypełnionych węglem, azotem, fosforem i innymi elementami kształtującymi życie, środowisko stałoby się naturalnym punktem wyjścia dla komórek, aby wyewoluowały procesy biochemiczne. Natomiast woda z dawnych oceanach powinna zawiera 40 razy więcej sodu niż potasu, co jest jednym z  kilku innych warunków niesprzyjających do rozwoju pierwszych komórek.

Zasugerowaliśmy, że protokomórki ewoluowały w siedliskach o wysokim współczynniku potasowo-sodowym i stosunkowo wysokim stężeniu cynku, manganu i związków fosforu. Scenariusz, jaki proponujemy, jest fizycznie i geochemicznie wiarygodny.

- powiedział Mulkidjanian, którego wyniki badań zostały opublikowane w lutym w Proceedings of the National Academy of Sciences.