Nowy gatunek człowieka znaleziony w Chinach

Tajemnicze skamieniałości znalezione w chińskich jaskiniach, mogą należeć do nieznanego typu człowieka posiadają bowiem niezwykłe połączenie dawnych i współczesnych cech ludzkich.
człowiek z jaskini Czerwonego Jelenia

Skamieniałości mają miedzy 11,5 a 14,5 tysiącami lat. Oznacza to, że mogli współistnieć z człowiekiem współczesnym, gdy w Chinach pojawili się pierwsi rolnicy.

Te nowe skamieniałości mogą należeć do nieznanego wcześniej gatunku, który przetrwał aż do końca epoki lodowcowej około 11 tysięcy lat temu. Alternatywnie mogą reprezentować nieznaną migrację człowieka z Afryki, która nie przyczyniła się genetycznie do powstania człowieka współczesnego.

- powiedział badacz Darren Curnoe, paleoantropolog na Uniwersytecie Nowej Południowej Walii w Australii.

Co najmniej trzy okazy zostały odkryte w 1989 roku przez górników w kamieniołomach wapienia w Maludong niedaleko miasta Mengzi w południowo-zachodnich Chinach. Pozostały niezbadane do 2008 roku. Naukowcy nazywają ich Ludźmi z Jaskini Czerwonego Jelenia (Red Deer Cave People), ponieważ znaleziono ślady przyrządzania tego ssaka w jaskini o tejże nazwie.

Chiński geolog znalazł czwarty, niekompletny szkielet, który wygląda bardzo podobnie do skamieniałości z Maludong, w jaskini niedaleko miejscowości Longlin w południowo-zachodnich Chinach w 1979 roku. Pozostał zamknięty w skale w piwnicy archeologicznego instytutu badawczego do 2009 roku, kiedy międzynarodowy zespół naukowców odkrył skamieniałości.

W 2009 roku  byłem w Chinach współpracując z profesorem Xueping Ji. To on pokazał mi skalny blok zawierający czaszkę. Po tym, jak podniosłem własną szczękę z podłogi, zdecydowaliśmy, że musimy uczynić te szczątki głównym celem naszych badań.

- wspomina Curnoe.

Skamieniałości z epoki kamiennej są niezwykłą mozaiką nowoczesnych i archaicznych cech anatomicznych człowieka, jak również wcześniej niewidocznych cech. To sprawia, że trudno je sklasyfikować jako nowy gatunek, lub jako niezwykły rodzaj człowieka współczesnego.

Na przykład, ludzie z jaskini Czerwonego Jelenia mieli długie, szerokie i wysokie płatów czołowych, jak człowiek współczesny. Te płaty mózgu znajdują się zaraz za czołem i są związane z osobowością i zachowaniem.

Jednak ci ludzie różnią się od współczesnego Homo sapiens wyrazistymi łukami brwiowymi, grubymi kośćmi czaszki, płaskimi twarzami o szerokim nosie, wystającymi szczękami pozbawionymi podbródka, mózgiem umiarkowanych rozmiarów jak na standardy ludzi w epoce lodowcowej, dużymi zębami trzonowymi i krótkimi płatami ciemieniowymi.

Są to prymitywne cechy widoczne u naszych przodków setki tysięcy lat temu.

Unikalne cechy ludzi z chińskiej jaskini, niewidziane ani u współczesnych ani znanych pradawnych ludzi, to silnie zakrzywione kości czołowe, bardzo szeroki nos i oczodoły a także bardzo płaskie policzki zachodzące szeroko na boki, by zrobić miejsce dla dużych mięśni żujących. Ponadto, miejsce, gdzie żuchwa tworzy staw z podstawą czaszki, jest niezwykle szerokie i głębokie.

Krótko mówiąc są oni anatomicznie wyjątkowi wśród wszystkich członków ludzkiego drzewa ewolucyjnego.

- podsumował Curnoe.

Choć współczesna Azja zawiera więcej niż połowę ludności świata, naukowcy nadal niewiele wiedzą o ludziach, którzy zasiedlali Eurazję około 70 000 lat temu. Brak jest skamieniałości młodszych niż 100 tysięcy lat w kontynentalnej Azji Wschodniej, które przypominałyby anatomicznie coś innego niż ludzie współcześni. Aż do teraz. Te nowe odkrycia są dowodem, że region ten nie mógł być pozbawiony naszych ewolucyjnych kuzynów.

Głównym powodem, dla którego naukowcy jeszcze nie zdecydowali, jak sklasyfikować ludzi z jaskini Czerwonego Jelenia jest jedno z głównych zagadnień dla naukowców badających ewolucję człowieka - brak zadowalającej definicji biologicznej naszego gatunku, Homo sapiens, z którą zgadzałaby się większość badaczy.

Ostatnie odkrycia sugerują, że w regionie mogły żyć również inne linie ewolucyjne, takie jak Hobbici czy Homo floresiensis na wyspie Flores w Indonezji.

Ludzie z jaskini Czerwonego Jelenia mogli być związani z tajemniczym odłamem rodzaju ludzkiego – Denisowianami. Odkryto ich raptem dwa lata temu. Ich DNA wskazuje, że nie byli ani tacy jak my, ani jak neandertalczycy. Aby jednak sprawdzić, czy ludzie z jaskini Czerwonego Jelenia są spokrewnieni z człowiekiem współczesnym lub Denisowianami, naukowcy muszą wyodrębnić i przebadać próbki DNA ze skamieniałości.

Już raz spróbowaliśmy, ale bez powodzenia. Musimy być cierpliwi i po prostu poczekać na sukces naszej pracy.

Wyniki badań szczegółowo zostały opisane w środowym wydaniu internetowym czasopisma PLoS ONE.