Stopa z Burtele odsłania nowego hominida

Zespół naukowców ogłosił odkrycie mających 3,4 miliony lat fragmentów stopy w regionie Afar w Etiopii. Skamieniałość nie należała do gatunku znanej przedstawicielki Australopithecus afarensis„Lucy”. Badania wskazują, że 3-4 milionów lat temu żył więcej niż jeden gatunek przodków człowieka, a każdy miał inny sposób poruszania się.
stopa z Burtele

Wyniki analizy zostaną opublikowane w dzisiejszym numerze czasopisma Nature, zaś fragmenty zostały znalezione w lutym 2009 roku w miejscu zwanym Burtele.

Stopa z Burtele jasno pokazuje, że 3,4 miliony lat temu gatunek „Lucy” nie był jedynym hominidem żyjącym na terenie obecnej Etiopii. Wspólistniał wraz z innymi bliskimi krewnymi, którzy byli lepiej przystosowani do wspinania się po drzewach, jak u Ardipithecus ramidus, który żył tutaj 4,4 miliony lat temu.

- powiedział kierownik projektu dr Yohannes Haile-Selassie z Muzeum Historii Naturalnej z Cleveland.

Duży palec u nogi gatunku „Lucy” był równy z pozostałymi czterema, jak u człowieka. Tym czasem w stopie z Burtele występuje palec przeciwstawny, jak u wcześniejszego „Ardi”.

To szokujące odkrycie. Te elementy wskazują na coś, czego nigdy dotąd nie widzieliśmy. Ten osobnik prawdopodobnie miał nieco niezdarny chód, gdy poruszał się po ziemi, bo takie ułożenie dużego palca pozwala na odpowiednie odpychanie się stopą wymagane podczas chodzenia.

- twierdzi dr Bruce Latimer z Case Western Reserve University.

Ponieważ brak czaszki lub elementów dentystycznych nie dokonano jeszcze oznaczenia gatunku, do którego należy odnaleziona stopa.

Skamieniałości znajdowały się poniżej warstwy piaskowca. Korzystając z metody datowania promieniotwórczego ich wiek określono na mniej niż 3,46 mln lat.

Pobliskie skamieniałości ryb, krokodyli i żółwi, a także analiza chemiczna i fizyczna osadów, pokazują, że tutejsze środowisko było mozaiką rzek i kanałów przylegających do lesistych terenów pełnych drzew i krzewów. To w jakiś sposób wyjaśnia, że na ziemi w tym samym czasie co „Lucy” żył hominid przystosowany do życia na drzewach.

- uważa dr Beverly Saylor z Case Western Reserve University.