Skandynawski Stonehenge nad Bałtykiem

Starożytni Skandynawowie przeciągnęli 59 głazów na nadmorski klif w pobliżu dzisiejszej szwedzkiej wioski rybackiej Kåseberga. Następnie ułożyli starannie każdy z ważących po 1800 kg i wysokich na 67 m kamieni w kształt statku skierowanego ku Morzu Bałtyckiemu.
Ales Stenar

Archeolodzy są zgodni, że ta megalityczna struktura znana jako Ales Stenar została ułożona około 1000 lat temu, pod koniec epoki żelaza, jako pomnik pochówku. Jednak zespół naukowców twierdzi obecnie, że tak naprawdę całość ma około 2500 lat i została zbudowana jako astronomiczny kalendarz o tej samej geometrii jak Stonehenge w Anglii.

Możemy powiedzieć, że Stonehenge ma młodszą i dużo piękniejszą siostrę.

- uważa Nils-Axel Mörner, emerytowany geolog z Uniwersytetu w Sztokholmie, który jest współautorem publikacji w kwestii interpretacji opublikowanej w czasopiśmie International Journal of Astronomy and Astrophysics.

Inni badacze są sceptyczni. Jako główny argument przeciwny interpretacji Mörnera przywołują wyniki datowania radiowęglowego.

Mörner mówi, że jego zespół zaobserwował, że słońce wschodzi i zachodzi w określonych punktach wokół Ales Stenar podczas letniego i zimowego przesilenia, dając do zrozumienia, że jakaś pradawna kultura zbudowała go, aby wskazywał czas religijnych ceremonii, lub sadzenia i zbierania plonów. Naukowcy zaobserwowali także, że pewne aspekty geometrii kamiennego statku pasują do tej ze Stonehenge, uważanego przez niektórych entuzjastów za pradawny kalendarz.

Podobieństwa doprowadziły Mörnera do uznania tajemniczej struktury kamiennej ze Szwecji jako zainspirowany Stonehenge kalendarz astronomiczny wykonany skandynawską społeczność z epoki brązu, która regularnie podróżowała i handlowała na terenie całej Europy i basenie Morza Śródziemnego.

Ales Stenar wiele nam mówią o handlu i podróżach w epoce brązu między Skandynawią, Anglią i Grecją.

- twierdzi Mörner.

Inni naukowcy nie są przekonani.

Pomysł, że kamienny statek mógł być astronomicznym kalendarzem, nie ma zwolenników wśród akademickich archeologów. Szwedzka wieś jest pełna podobnych megalitycznych struktur, które są powszechnie znane jako kamienne statki. Większość z nich pochodzi ze szwedzkiej późnej epoki żelaza (ok. 500-1000 roku n.e.) i służą jako pomniki grobowe.

- powiedział szwedzki archeolog Martin Rundkvist, redaktor naczelny czasopisma archeologicznego Fornvännen.

Archeolodzy posługując się datowaniem radiowęglowym obliczyli, że Ales Stenar został zbudowany około 1400 lat temu, długo po dacie budowy szacowanej przez zespół Mörnera.

Ales Stenar został zbudowany przez członków wspólnoty marynarzy, którzy używali wołów, niewolników, lin, sań, drewnianych łopat i prostych narzędzi ze stali do zbierania i podnoszenia olbrzymich głazów. To był świat Beowulfa.

- uważa Martin Rundkvist i dodaje:

Mistycy New Age lubią stojące kamienie.