Jak ochronić zatopione zbiorniki nieopodal wyspy White?

User Rating: / 0
KiepskiSuper 

Morscy archeologowie sprawdzali, w jaki sposób można zachować leżące na dnie morza zbiorniki z czasów II Wojny Światowej znajdujące się nieopodal wyspy White. Zbiorniki i inny sprzęt przewożono na łodzi desantowej, która przewróciła się podczas inwazji na Normandię w 1944 roku.
gąsienice z zatopionego buldożera
Fundacja na rzecz morskiej archeologii zastanawia się, jakie można zastosować rozwiązania. Zdaniem Victorii Millership z fundacji nie tylko pradawne statki jak Mary Rose powinny być chronione:

Charakterystyka wody morskiej i podwodnego środowiska pozwala zachować o wiele więcej niż jest to możliwe na lądzie a rzeczy pod wodą są często w lepszym stanie.

Łódź desantowa Mark V 2428 wypłynęła do Normandii 5 czerwca 1944 roku, ale ze względu na problemy z silnikiem, które pojawiły się już na Kanale La Manche, została odholowana przez holownik HMS Jaunty. W drodze do Portsmouth łódź przewróciła się i utraciła ładunek. Zadarty kadłub został ostrzelany z holownika, aby całkowicie zatonął i nie powodował zatorów. Żaden z członków załogi nie zginął.

Jednostka przewoziła dwa zbiorniki Centaur CS IV, dwa opancerzone buldożery przeznaczone do niszczenia wszelkich przeciwpancernych instalacji na plaży, jeepa i sprzęt wojskowy dla królewskich marines.

Utracony ładunek i zatopiona łódź znajduje się 20 metrów poniżej poziomu morza.

Fundacja ma nadzieję, że badanie doprowadzi do lepszej ochrony podwodnej archeologii w Anglii, w szczególności wraków.

Czytaj artykuł źródłowy

 
Nasz Newsletter

*

(*) Pola obowiązkowe

Rozmiar czcionki