Rewizja współpracy Louisa Renaulta z nazistami

User Rating: / 0
KiepskiSuper 

To był jeden z najbardziej wstydliwych i najczarniejszych rozdziałów historii Francji: współpraca przemysłowców i właścicieli firm z nazistami w czasie niemieckiej okupacji.
Wejście do zakładów Renault z początku XX wieku

Historyczna puszka Pandory została ponownie otwarta w paryskim sądzie w środę, gdy wnuki wynalazcy i producenta samochodów Louisa Renaulta rozpoczęły batalię sądową, twierdząc, jego słynna firma została niesprawiedliwie skonfiskowana przez państwo jako kara za rzekomą współpracę z okupantem.

Pan Renault, który założył wraz z braćmi fabrykę samochodów w 1898 roku, zmarł w więzieniu w oczekiwaniu na proces o kolaborację w 1944 roku, dwa miesiące po wyzwoleniu Francji. W styczniu 1945 roku Charles de Gaulle i Rząd Tymczasowy podpisał dekret o konfiskacie firmy i nacjonalizacji, oskarżając pana Renaulta o działania na rzecz Niemców i dostarczanie ich armii pojazdów i usług serwisowych, aby pomóc nazistom w działaniach wojennych.

Siedmioro wnucząt na podstawie nowego prawa wprowadzonego przez prezydenta Nicolasa Sarkozy'ego twierdzi, że konfiskata była niezgodna z konstytucją francuską. Ich prawnicy twierdzą, że żadna inna firma została tak samo potraktowana jak Renault, które zostało znacjonalizowane, choć proces Louisa Renaulta nigdy się nie odbył. Domagają się od państwa odszkodowania finansowego.

Sprawa wywołała oburzenie partii komunistycznej, komunistycznych związków zawodowych i niektórych historyków, którzy uważają, że rodzina próbuje zmienić historię.

Helene Renault-Dingli, wnuczka Louisa Renaulta powiedziała, że walczą nie o zmianę historii, ale z bezprawną i niezgodną z konstytucją konfiskatą firmy. Z chęcią natomiast rozpoczęłaby nową debatę wśród historyków na temat tego, co naprawdę działo się w fabrykach Renault w czasie II Wojny Światowej.

Nie ma wątpliwości wśród historyków, że Renault dostarczało silniki, pojazdy i technologie hitlerowskiemu okupantowi w czasie wojny. Powstaje pytanie, czy działo się to z własnej woli, czy tak, jak sugeruje rodzina. Niektórzy historycy podkreślają, że inne wielkie francuskie grupy przemysłowe jak Peugeot czy Citroen, które również pracowały dla Niemców, postanowiły wspierać ruch oporu i aliantów w latach 1942-1943.

Czytaj artykuł źródłowy

 
Nasz Newsletter

*

(*) Pola obowiązkowe

Rozmiar czcionki