Jak rozpoznać postacie na słynnych obrazach?

User Rating: / 0
KiepskiSuper 

Każdy, kto podziwiał wielowiekowe rzeźby i portrety wystawiane w muzeach i galeriach na całym świecie, w pewnym momencie musiał zdać jedno pytanie: Kto to jest?
Lorenzo de Medici na fresku z Kaplicy Sykstyńskiej

Trzech naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego rozpoczęło projekt badawczy w celu wypróbowania - po raz pierwszy - wykorzystania oprogramowania do rozpoznawania twarzy, aby pomóc zidentyfikować nieznane postacie sztuki portretowej, co może ostatecznie może wzbogacić zrozumienie europejskiej historii politycznej, społecznej i religijnej.

Projekt naukowy pod nazwą FACES (twarze) – Faces, Art and Computerized Evaluation Systems, będzie wykorzystywał najnowsze technologie rozpoznawania twarzy wykorzystywane w walce z terroryzmem do rozwiązywania starych i dokuczliwych zagadek historii sztuki. Prawie każdy portret malowany przed XIX wiekiem przedstawiał znaczącą osobę. Gdy przechodziły gorsze czasy dla tych rodzin, wiele portretów sprzedawano i tożsamość osób został utracona. Pytanie, na które chcemy znaleźć odpowiedz, brzmi: czy możemy te tożsamości im przywrócić.

- powiedział Konrad Rudolph, profesor historii sztuki i dyrektor projektu.

Oprócz profesora Rudolpha w projekcie uczestniczą jeszcze: prof. Amit Roy Chowdhury – ekspert w dziedzinie komputerowej analizy obrazów, oraz prof. Jeanette Kohl, której badania koncentrują się na obrazach i twarzach włoskiego renesansu.

Technologia, która czyta ludzkie twarze, musi zmagać się ze zmianami w wyrazie twarzy, wiekiem, fryzurą, kątem padania światła. Technologia w sztuce dwu lub trójwymiarowej stawia kolejne wyzwania, gdyż musimy pamiętać, że obraz to nie fotograficzna podobizna, ale wizualna interpretacja artysty.

- tłumaczy prof. Rudolph.

Pierwszym celem projektu FACES będzie uzyskanie jak największej kontroli nad zmiennymi. Na przykład badania rozpoczną się przez porównanie twarzy znanych osób z ich portretami na obrazach, jak np. XV-wieczne postacie Lorenzo de Medici czy Battista Sforza.

Rudolph uważa, że jeśli wyrafinowanie oprogramowanie do rozpoznawania twarzy w celu identyfikacji dzieł sztuki okaże się tak skuteczne, jak zakładają, będzie to technologia standardowa dla pracy muzeów i laboratoriów konserwatorskich przy pracach nad zachowaniem dzieł sztuki. Może również być wykorzystywane do rozpoznawania różnic w detalach architektonicznych, co pozwoli odkryć nowe informacje o procesach budowy czy historii budynku. Może także otworzyć nowe możliwości w paleografii (badanie starożytnych pism) pozwalając na określenie pochodzenia i dat tysięcy starożytnych rękopisów, których identyfikacja pozostaje bardzo subiektywna.

Naukowcy planują stworzenie strony internetowej oraz ekspozycji muzealnej, aby pokazać możliwości nowej technologii i jej zastosowanie w identyfikacji osób na obrazach.

Czytaj artykuł źródłowy

 
Nasz Newsletter

*

(*) Pola obowiązkowe

Rozmiar czcionki